قبل عرضه.. باحث في ملف الإلحاد يحذر من خطورة فيلم «الملحد» لإبراهيم عيسى

  • جداريات Jedariiat
  • الجمعة 26 يوليو 2024, 8:59 مساءً
  • 251
فيلم الملحد لإبراهيم عيسى

فيلم الملحد لإبراهيم عيسى

حذر الباحث في ملف الإلحاد، محمد سيد صالح، من خطورة فيلم "الملحد" المقرر عرضه قريبا في السينما، وهو من  تأليف إبراهيم عيسى، أحد أبرز أعضاء مركز تكوين، الذي يستهدف التشكيك في الثوابت الدينية.

وأوضح في منشور عبر حسابه الرسمي على فيس بوك، أن قصة الفيلم باختصار تتمثل في "شاب أحب أن يلتزم فراح للسلفيين يتعلم منهم لقاهم متشددين وبيحرموا كل حاجة حلال زي الرقص والخمر والزنا، سابهم وراح الأزهر لقاهم بردوا متشددين فقرر يبقى ملحد وبعد ما بقى، قال يتمشى في الشارع شوية وهو معدي شاف كباريه دخل الكباريه لقى راجل صالح بيشرب خمر وحاضن رقاصة بس مابيشربش سجاير الحمد لله قالوا مالك يا بني حزين كده ليه؟! الشاب حكى له قصته مع المتشددين صعب على الراجل فعلمه الدين الصحيح وقال له يا بني الدين في القلب مش في المسجد، حاجة كده زي العلام في الراس مش في الكراس".

وأردف: "المهم الواد اقتنع وتاب وقام معيط في حضن الرقاصة بس ريقه كان ناشف شوية من العياط فطبطب عليه الرجل الصالح وقاله خد الكأس ده بل ريقك، وبعدين سهروا مع بعض شوية غنوا ورقصوا وهو مروح طلع ٢٠٠ جنيه بقشيش للجارد اللي واقف على الباب شافوا صاحب الكباريه خرج له وقال له أنت بتدي العمال رشوووة هاتنجسلي الكباريه  وضربه بالقلم الولد انهار وقال كلكم شبه بعض وراح رامي نفسه تحت اتوبيس سياحي فاخر 50 راكبا، وانتهت القصة وراح الشاب ضحية المسلمين وعلى روحه السلام".

واختتم ساخرا: "القصة اجتهاد من عندي قلت أوفر عليكم وقت".


تعليقات