رئيس مجلس الإدارة

أ.د حسـام عقـل

د. محمود عادل يكتب: مثال تقريبي لحوار تربوي بين أب وابنته

  • جداريات Jedariiat
  • الأحد 12 فبراير 2023, 8:12 مساءً
  • 673
صورة لأطفال سوريا بعد انهيار منزلهم بسبب الزلزال

صورة لأطفال سوريا بعد انهيار منزلهم بسبب الزلزال

إزيك يا بابا؟

الحمدلله بخير يا حبيبتي، عاملة ايه؟

الحمدلله يا بابا، بس حزينة على إللي حصل للمسلمين في سوريا وتركيا..

مشاعر طيبة وجميلة حبيبتي زي ما أشار لها نبينا: مثل المؤمنين في توادهم وتراحمهم وتعاطفهم مثل الجسد إذا اشتكى منه عضو تداعى له سائر الجسد بالسهر والحمى.

عليه الصلاة والسلام طب يا بابا ليه بيحصل معاهم كدا؟!

سؤال جميل، هنحتاج نوضحه بكذا نقطة: هل ربنا عالم بإللي بيحصل في الكون إللي خلقه ولا لا؟

أيوة ربنا عليم يابابا.

وهل قادر على إزالته؟

أيوة طبعا ربنا على كل شيء قدير.

جميل حبيبتي، وزي ما ربنا قادر وعلمه محيط بكل شيء فهو برضو حكيم، بعكس الإنسان بطبيعته علمه قاصر وقدرته محدودة زي ما عنينا كدا أخرنا نشوف كم متر قدامنا زي مقولتيلي مكنتش شايفاك وانتا جاي من بعيد يابابا غير لما قربت وكمان مبنشوفش إللي ورا الجدار والسمع أخرنا مسافة معينة وبعدها بتقولي مش سامعاك يابابا، كذلك عقل الإنسان بيستوعب الحكمة في أمور ولايستوعبها في أمور زي قدرة العين والأذن، كدا فهمتي ايه من كلامي حبيبتي؟

إن يابابا ربنا عليم وقادر وحكيم  بعكس الإنسان قدرته وعلمه وحكمته قاصرة على أمور محددة.

جميل حبيبتي، طب وفاكرة الصفة إللي كلمتك عنها يوم مدعينا ربنا يشفيكي وشفاكي وكنتي زعلانة إن بديكي الدوا وهو مُر وطعمه وحش وشكة الحقنة كنتي زعلانة مني بسببها لكنها كانت رحمة بيكي وإن كان ظاهرها العكس لما زعلتي ورحمة ربنا ولطفه بينا وإن كان في ظاهر الأمر إنه شدة وصعوبة..

أيوة فاكرة يابابا يومها أما قولتلي إن ربنا رحيم، بس ممكن تقولي بعض الحكم والأسباب؟

 عنيا ليكي، الأول لازم نثبت أصل إن الدنيا دار بلاء واختبار وتمييز للناس ومين الصادق في إيمانه من الكاذب؟! والجنة هي موضع الراحة والسلام والنعيم.

تمام يابابا، كمل.

إن قيم ومعاني زي الصبر والدعاء والافتقار إلى الله بأسمائه وصفاته لاتُستخرج إلا بالابتلاءات وإن الشخص ده صادق ولا كاذب لما بيتحط في اختبار وينجح فيه أو لا وإلا لو كلها نعيم مكناش هنقدر نعرف مين كدا ومين لا ومين داخل عشان القوة والمال وقت قوة المسلمين زي مدخل كتير من المنافقين الإسلام ظاهرا في وقت قوته بس وخرجوا منه وقت الضعف ولو مكنش المسلمين ضعفوا مكناش هنقدر نميزهم.

اممم تمام مكنتش أعرف النقطة دي...

وكمان إن من أسباب المصائب انتشار المعاصي ومخالفة كلام ربنا زي مشايفة كدا زنا وقتل وسرقة وعُري في الأفلام والمسلسلات والشوارع وأفكار فلسفية كفرية وطعن في ربنا وشرعه وفرض قيم الشوا*ذ والنبي نبهنا للمعنى ده: (يا معشر المهاجرين، خمسٌ إذا ابتليتم بهن وأعوذ بالله أن تدركوهن: لم تظهر الفاحشة في قوم قطُّ حتى يعلنوا بها إلا فشا فيهم الطاعون والأوجاع التي لم تكن في أسلافهم الذين مضوا، ولم يُنقصوا المكيال والميزان إلا أُخذوا بالسنين وشدة المؤونة وجور السلطان عليهم، ولم يمنعوا زكاة أموالهم إلا مُنعوا القطر من السماء، ولولا البهائم لم يُمطروا، ولم ينقضوا عهد الله وعهد رسوله إلا سلط الله عليهم عدوًّا من غيرهم فأخذوا بعض ما في أيديهم، وما لم تحكم أئمتهم بكتاب الله ويتخيروا مما أنزل الله إلا جعل الله بأسهم بينهم)

عليه الصلاة والسلام، حتى لو فينا ناس صالحين كويسين يابابا؟

أيوة حتى لو كدا حبيبتي والسيدة عائشة سألت النبي نفس سؤالك وقالت قُلْتُ: يَا رَسُولَ اللهِ وَإِنْ كَانَ فِيهِمْ صَالِحُونَ؟ قَالَ: نَعَمْ, وَإِنْ كَانَ فِيهِ صَالِحُونَ, يُصِيبُهُمْ مَا أَصَابَ النَّاسُ ثُمَّ يَصِيرُونَ إِلَى رَحْمَةِ اللهِ وَمَغْفِرَتِهِ.

رضي الله عنها، امممم طب يا بابا المفروض نعمل ايه نساعدهم بيه؟

أسئلتك جميلة بنوتي الجميلة، سؤال مهم فعلا، المفروض حبيبتي نرجع لشرع الله في أنفسنا وأهلنا ومالنا، يعني نصلي ونصوم وندعي ربنا بالصلاح وإن ربنا يكون في عونهم ويخفف عنهم، ونساعدهم بإللي نقدر عليه ماديا من طعام وشراب وكسوة وعلاج المصابين، ونساعدهم معنويا بالتخفيف عنهم واستشعار ألامهم وتفهمها وعدم عمل كوميكس وميمز على ما أصابهم ونذكرهم بقيم الصبر وإنه هيكون في ميزان حسناتهم هذا الصبر وتكفير عن الذنوب وإن الصبر والعمل الصالح هيعلوا بدرجتهم في الجنة، وإن العمر قصير مهما طال والجنة دار الخلود غمسة فيها تنسي كل ألام الدنيا مصداق حديث النبي" يؤتى بأنعم أهل الدنيا من أهل النار يوم القيامة، فيصبغ في النار صبغةً، ثم يقال: يا ابن آدم هل رأيت خيراً قط؟ هل مر بك نعيمٌ قط؟ فيقول: لا والله يا رب، ويؤتى بأشد الناس بؤساً في الدنيا من أهل الجنة، فيصبغ صبغةً في الجنة، فيقال له: يا ابن آدم هل رأيت بؤساً قط؟ هل مر بك شدةٌ قط؟ فيقول: لا، والله ما مر بي بؤسٌ قط، ولا رأيت شدةً قط..

عليه الصلاة والسلام، طب والأطفال يابابا الصغيرين هيحصلهم ايه؟

في الجنة يا حبيبتي بأمر الله زي مقال نبينا إن أطفال المؤمنين في جبل في الجنة يكفلهم إبراهيم وسارة حتى يردهم إلى آبائهم يوم القيامة.

صلى الله عليه وسلم، تمام يابابا ربنا يرزقنا الجنة ويخفف عن إخواننا المسلمين.

تمام يا حبيبتي ربنا ينفع بيكي ويجعلك أسوة حسنة.

يا رب يابابا يا حبيبي.

تعليقات